image_pdfimage_print

Președintele Consiliului Județean (CJ) Dolj, Ion Prioteasa, a condus marți, în calitate de președinte al Asociației de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) ECODOLJ, adunarea generală în cadrul căreia au fost analizate o serie de aspecte privind funcționarea sistemului de management integrat al deșeurilor.

La ședință au mai participat vicepreședintele CJ Dolj Cosmin Vasile, directorul executiv al ADI ECODOLJ, Adela Plăcintescu, directorul general al Serviciului Public de Salubrizare al Județului Dolj, Aurel Dincă, primari și reprezentanți ai primăriilor.

„Ne-am dorit ca, la început de an, să purtăm o discuție cuprinzătoare, prin care să conturăm și principalele linii de acțiune ce pot conduce la atingerea obiectivului primordial al unuia dintre cele mai ample proiecte pe care le-am implementat: creșterea gradului de salubrizare pe tot cuprinsul județului.

În egală măsură, ne-am propus ca, în cadrul acestei întâlniri, să analizăm și să identificăm soluții pentru dificultățile întâlnite în teritoriu, în condițiile în care, din 2019, agentul economic desemnat prin licitație a început activitatea de colectare a deșeurilor în numeroase localități care nu mai beneficiaseră vreodată de un astfel de serviciu.

În consecință, este nevoie de o perioadă de timp și de o serie de reglaje pentru ca acest sistem să ajungă să funcționeze la parametrii doriți, iar astăzi am avut ocazia de a discuta deschis despre provocările pe care le-au întâmpinat până în prezent toți factorii angrenați, fie că vorbim despre autoritățile locale, fie despre operatorul județean sau Asociația de Dezvoltare Intercomunitară ECODOLJ.

Este necesar ca eforturile noastre, dar și ale tuturor beneficiarilor acestui serviciu să se concentreze, în prezent, într-o direcție care răspunde cerințelor europene în domeniu, aceea de a reduce cantitățile de reziduuri ce trebuie transportate la depozit, prin colectare selectivă și prin creșterea cantităților de materiale reciclabile și biodegradabile.

Principala concluzie este că se impune să insistăm în sensul conștientizării populației, astfel încât fiecare cetățean să-și cunoască responsabilitățile, să știe și să își asume rolul important care îi revine în buna funcționare a acestui sistem, să înțeleagă că, procedând la colectarea separată a deșeurilor și aruncând în pubele doar ceea ce nu mai poate fi valorificat altfel, generăm beneficii financiare semnificative, dar și efecte pozitive asupra calității mediului înconjurător și a sănătății publice.

Este un proces educativ care trebuie să înceapă cât mai devreme, chiar de pe băncile școlii, motiv pentru care transmitem Inspectoratului Școlar Județean rugămintea noastră de a multiplica, în unitățile de învățământ, activitățile în cadrul cărora elevilor le sunt oferite informații privind importanța reciclării.

În același timp, îi încurajăm și pe consilierii locali să acționeze ca vectori de promovare a proiectului de management al deșeurilor și să contribuie, inclusiv prin exemplul propriu, la conștientizarea comunităților pe care le reprezintă.

Nu în ultimul rând, apelul nostru se îndreaptă către instituțiile cu atribuții în domeniul protecției mediului, pentru a intensifica verificările în cazurile în care deșeurile sunt aruncate necontrolat, pe domeniul public sau privat, și a-i identifica și sancționa pe cei vinovați. În definitiv, nu este nici corect, nici eficient ca, în aceste situații, amenzile să fie suportate de primării și astfel să se piardă practic bani din bugetele locale, adică din buzunarul fiecărui cetățean.

Doresc să salut implicarea primarilor, mulți dintre ei luând cuvântul în cadrul ședinței de astăzi pentru a propune soluții și modalități de optimizare a funcționării acestui sistem de gestionare a deșeurilor pe care l-am creat cu ajutorul fondurilor europene“, a declarat președintele Consiliului Județean Dolj, Ion Prioteasa.

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.