Vineri, 20 aprilie 2018   Mica publicitate Arhivă Contact Căutare:
 
Logo Oltenia 24
anticariatul nou sus
Actualitate » 23 ianuarie 2018, ora: 09:27
rss
 

Managerul ORC Antoniu Zamfir: Ultimii 6 ani au însemnat cea mai frumoasă perioadă din viața mea

Acest articol conţine 2 poze
Managerul ORC Antoniu Zamfir: Ultimii 6 ani au însemnat cea mai frumoasă perioadă din viața mea

Antoniu Zamfir este la conducerea Operei Române Craiova din anul 2012 și a reușit, în cei aproape șase ani, să pună în scenă spectacole de mare avengură cum ar fi Carmina Burana de C. Orff în anul 2014 și Carmen (rock-version) de G. Bizet în anul 2016 realizate în cadrul Zilelor Craiovei în Piața ,,Mihai Viteazul’’, spectacole ce s-au bucurat de prezența a zeci de mii de spectatori. Conferențiar universitar, doctor în muzică, președinte în coordonarea activităților culturale și administrative la Asociația “Craiova Capitală Europeană 2021”, Antoniu Zamfir și-a construit o carieră de succes și nimic nu i-a stat în cale atunci când și-a propus vreun proiect. Managerul Operei Române Craiova ne spune mai multe într-un interviu acordat Olteniei 24.

de Mădălina Bălan
redactia@oltenia24.ro

 Reporter: Când ați mers pentru prima dată la Operă și ce impact a avut primul spectacol pentru dumneavoastră?

Antoniu Zamfir: Ca orice elev în școala generală eram aduși de profesorul de muzică la spectacolele fostului Teatru Liric, cum se numea în anii ’90 actuala Operă Română Craiova. Vă mărturisesc faptul că primul impact nu a fost tocmai pozitiv. Veneam cu colegii, iar la acea vârstă nu înțelegeam prea bine ce se întâmplă pe scenă. De fiecare dată când profesorul ne spunea că trebuie să mergem iarăși la operă, resimțeam un oarecare disconfort. Acum, privind înapoi, cred că dacă ni s-ar fi explicat, pentru capacitatea noastră de înțelegere de la acea vreme ce înseamnă cu adevărat Opera, aș fi descoperit acest extraordinar gen de spectacol mult mai devreme. Câțiva ani mai târziu, în anii petrecuți la Seminarul Teologic din Craiova, am luat contact cu adevărata muzică, și am decis, fără să mă determine cineva, să încep cursurile de canto clasic de la Școala Populară de Arte din Craiova. A fost momentul în care m-am îndrăgostit iremediabil de acest minunat gen de spectacol, visând la acea vreme să devin solist de operă.

 

Rep. : Nu ați ajuns solist la Operă, dar ați ajuns managerul Operei Române din Craiova și faceți asta de aproape șase ani. Ce înseamnă pentru dumneavoastră Opera?

A. Z. : În timpul studiilor de la Universitatea Națională de Muzică din București am înțeles ce înseamnă cu adevărat OPERA. Nu era săptămână în care să nu fiu prezent la spectacolele oferite de Opera Națională București...și ce spectacole...era perioada în care Director General era regretatul tenor Ludovic Spiess, iar nivelul artistic era, zic eu, poate unul dintre cele mai ridicate din toate timpurile. Cu fiecare spectacol descopeream ceva nou. În acele momente mi s-a înfiripat în minte ideea că și la Craiova se pot face astfel de spectacole. Am terminat Conservatorul în anul 2007, iar un an mai târziu lucram deja la Teatrul Liric ,,Elena Teodorini’’ în funcția de Secretar muzical. Peste 4 ani, am participat la concursul de proiecte de management organizat de Primăria Municipiului Craiova, pe care l-am câștigat. Din acel moment Opera ca instituție de cultură a devenit TOTUL pentru mine. Opera ca gen muzical mă fascinase cu mulți ani înainte, dar instituțional, organizatoric o descopeream abia acum. Ultimii 6 ani au însemnat fără echivoc cea mai frumoasă perioadă din viața mea. O perioadă în care am descoperit lumea fascinantă din spatele scenei, și pot spune, fără teama de a greși că m-am descoperit inclusiv pe mine.

 

Rep. : Există titluri pe care le-ați gândit și nu au putut fi făcute în anul 2017 din diverse motive?

A.Z. : Fără lipsă de modestie doresc să vă spun că pe întreaga perioadă a mandatului meu, nu numai în anul 2017, nu a existat un proiect sau un titlu de spectacol pe care să-l programăm și să nu reușim să-l realizăm. Evident că la acest lucru au contribuit importanți factori, de la Conducerea Primăriei Municipiului Craiova, care a înțeles ce înseamnă susținerea actului de cultură, până la minunații mei colegi care au dat totul cu mare profesionalism la fiecare proiect pe care ni-l propuneam. Și nu au fost puține... Opere în premieră absolută la Craiova: Pescuitorii de perle de G. Bizet, Otello, Simon Boccanegra și Don Carlo de G. Verdi (versiunea italiană în 5 acte). Ultimele două nu se regăsesc astăzi în niciun alt repertoriu al vreunei Opere din țară. De asemenea am remontat spectacole de operă cu mare priză la public: Don Giovanni de W. A. Mozart, Elixirul dragostei de G. Donizetti, Bărbierul din Sevilla de G. Rossini etc. Nu am neglijat nici repertoriul de operetă sau comedie muzicală, montând pe rând spectacolele Silvia de E. Kalman, Bună seara domnule Wilde de O. Wilde, Sânge vienez și Voievodul țiganilor de J. Strauss II. Am reluat în anul 2013, la 10 ani de la premieră și spectacolul de operetă Contesa Maritza de E. Kalman. O preocupare intensă am manifestat și în ceea ce privește spectacolele pentru copii, montând în premieră spectacolul de balet Die Puppenfee (Zâna păpușilor) de J. Bayer și reluând mai vechile noastre spectacole, iubite de către generații întregi de copii: Peter Pan, Frumoasa din pădurea adormită, Soldățelul de plumb, Drumu-i lung povestea-i scurtă, Micuta Dorothy etc.

Fără îndoială cele mai mari proiecte ale Operei Române Craiova au fost Carmina Burana de C. Orff în anul 2014 și Carmen (rock-version) de G. Bizet în anul 2016 realizate în cadrul Zilelor Craiovei în Piața ,,Mihai Viteazul’’. Spectacolele s-au bucurat de prezenta a zeci de mii de spectatori, fapt ce ne-a motivat și mai mult în a crește calitatea spectacolelor noastre.

 

Rep. : Ce planuri aveți pentru anul 2018?

A.Z. : După cum bine știm anul 2018 este dedicat Centenarului Marii Uniri. Toate instituțiile de cultură din țară și-au gândit politica repertorială raportându-se la acest important eveniment național. Nici Opera Română Craiova nu putea face opinie separată, drept pentru care marea majoritate a evenimentelor vor sta sub semnul Centenarului. Strategia repertorială va viza montarea a două titluri românești, comedia muzicală Uite tata nu e tata de F. Comișel în luna aprilie a acestui an și o premieră absolută în data de 1 decembrie, poemul simfonic Unirea cea Mare. Pentru acest eveniment se lucrează intens în această perioadă la textul și muzica ce vor fi puse în scenă, sperăm noi, în Sala Polivalentă din Craiova. Păstrând tradiția ultimilor ani, în iunie 2018 Opera Română Craiova va realiza un nou mare proiect, de anvergura celor realizate în anii 2014 (Carmina Burana) și 2016 (Carmen rock-version). Este vorba de spectacolul cu opera Tosca de G. Puccini pe care ne dorim să îl realizăm în perioada Zilelor Municipiului Craiova în ziua de 6 iunie. De data aceasta vom opta pentru cadrul feeric al Parcului Nicolae Romanescu și al lacului din acest parc. Mai multe detalii despre acest spectacol vă voi putea oferi peste aproximativ o lună, timp în care sperăm să punem la punct toate detaliile organizatorice. Vreau să asigur spectatorii noștri că întreprindem toate demersurile pentru a aduce la Craiova unii dintre cei mai apreciați interpreți de operă din lume la ora actuală, iar montarea spectacolului va fi una impresionantă, sub denumirea generică de TOSCA PE LAC.

 

Rep. : Publicul meloman care vine la Opera din Craiova este unul fidel sau se schimbă de la un spectacol la altul?

A.Z. : Vă mărturisesc cu bucurie că publicul meloman este din ce în ce mai prezent alături de artiștii noștri la spectacolele ORC. Este evident faptul că în marea lui majoritate publicul este unul fidel, iar numărul acestui public crește de la an la an. Ceea ce mă bucură enorm este prezența unui public tânăr la spectacolele de operă din ce în ce mai numeros. Asta este o altă motivație să reușim să oferim spectacole care să îi determine să nu mai plece de lângă noi și să ne susțină cu aplauze prelungite așa cum o fac la fiecare reprezentație.

 

 

 Rep. : V-ati gândit la anumite proiecte pe care să le realizați împreună cu Primăria?

A.Z. : Toate, dar absolut toate proiectele noastre sunt realizate împreună cu Primăria Municipiului Craiova. Pe de o parte prin bugetul acordat Operei Române Craiova, Primăria este un co-organizator al spectacolelor, iar pe de altă parte, cum este cazul Proiectelor mari din cadrul Zilelor Municipiului Craiova, Primăria devine realizator principal, prin acordarea întregului suport logistic și financiar necesar punerii în scenă a spectacolelor de anvergura celor realizate până acum: Carmina Burana și Carmen (rock-version). Sunt convins că la fel se va întâmpla și cu spectacolul Tosca din luna iunie a.c. din Parcul Nicolae Romanescu.

 

 

"Deviza noastră este că nimic nu e greu dacă facem totul cu suflet"

 

Rep. : Cât de greu a fost să puneți în scenă noi spectacole?

A.Z. : Deviza noastră, a tuturor celor care lucrăm la Opera Română Craiova, este aceea că nimic nu este greu dacă vom face totul cu sufletul. Din fericire am reușit să insuflu tuturor această deviză. Trebuie să recunosc cu toată sinceritatea că sunt dese momentele în care inclusiv eu mă inspir din dăruirea și din profesionalismul colegilor mei, generându-se astfel o emulație atât de puternică, încât nimic nu ne poate sta în cale atunci când ne propunem să realizăm ceva.

Pe de altă parte, o situație dificilă cu care ne confruntăm de aproape 2 ani de zile, și care din păcate va mai dura ceva timp, este lipsa unei săli proprii de spectacole. Chiar dacă toți colegii din celelalte instituții de cultură din oraș sunt alături de noi, Filarmonica ,,Oltenia’’, Teatrul Național ,,Marin Sorescu’’, Liceul de artă ,,Marin Sorescu’’ și nu în ultimul rând Cercul Militar Craiova unde ne desfășurăm marea parte a spectacolelor noastre, totuși ne este foarte dor de Sala noastră aflată în incita Colegiului Național Carol I. Vorbeam deunăzi cu colegii mei, cât de mult ne lipsește căldura acestei săli. Sperăm din tot sufletul ca lucrările de renovare a acestei clădiri să înceapă cât mai repede, iar noi să ne redăm întâlnire cu spectatorii noștri acolo unde ne-au cunoscut și acolo unde ne-am bucurat împreună de spectacole memorabile, sala de spectacole a Operei Române Craiova. Intenționăm ca după procesul de renovare această sală să poarte numele Elenei Teodorini, patroana spirituală a instituției noastre.

 

 

Rep. : Acceptați transpuneri ale unor piese clasice în variante moderne?

A.Z. : Este arhicunoscut noul trend al montărilor de operă în variante moderne la nivel mondial, început în țări cu o tradiție de operă mult mai mare decât cea a țării noastre, în urmă cu mai bine de 15 ani. În calitate de Manager al Operei Române Craiova nu am dreptul să aleg ceea ce doresc sau ceea ce accept eu, ci ceea ce dorește și acceptă publicul plătitor de bilete. Regizorul Rareș Zaharia, cu care am montat 3 spectacole pe scena Operei Române Craiova, îmi spunea că viziunea lui regizorală trebuie să fie adaptată de așa manieră încât, dacă va opta pentru o versiune modernă, să reușească transpunerea publicului în starea de visare, pe care nu o poate avea dacă ar veni în sala unei opere și ar regăsi pe scenă diverse situații sau scene pe care le observă în mod curent pe stradă sau în diverse spații comune societății în care trăim. Am reflectat îndelung la acest deziderat, și chiar dacă, din dorința atragerii publicului tânăr către operă cu spectacole moderne (Don Giovanni sau Carmen rock-version) am abordat astfel de lucrări, nu am depășit un prag al bunului simț estetic, de la care nu am abdicat niciodată.

 

Rep. : Ați avut turnee în mai multe țări din Europa, dar și spectacole de mare anvergură cum a fost Carmen Rock Version prezentat la Sala Palatului din București în fața a 4000 de spectatori. Vă mai gândiți la vreun proiect de acest fel pe viitor?

A.Z. : În aproximativ o lună, mai precis în data de 9 martie vom pleca într-un turneu de 3 săptămâni în Germania. Este un turneu devenit deja tradiție, partenerul nostru din Germania apelând pentru a cincea oară consecutiv la Opera Română Craiova. Vom susține un număr de 11 reprezentații cu spectacolul de operă Pescuitorii de perle de G. Bizet și cu spectacolul de operetă Sânge vienez de J. Strauss II, în orașe precum Volksburg sau Worms din Germania. În ceea ce privește spectacolul de la Sala Palatului din decembrie 2016 trebuie să vă spun că am fost mândri să ne aflăm pentru prima dată cu o reprezentație a Operei Române Craiova pe scena unei săli din București în fața a 4000 de spectatori așa cum ați spus și dumneavoastră. Sunt convins că dacă vom menține cel puțin la același nivel calitatea spectacolelor noastre vom mai avea astfel de ocazii.

 

 
Alte articole din Actualitate:
Aveţi ceva de comentat?
Share/Bookmark
Numele dumneavoastră:




Introduceţi codul:
Comentariul:
Ştiri pe bandă
 
Abonează-te la newsletter
 
 
Publicitate
 
Ultimele comentarii
 
Primarul Genoiu face apel la craioveni să înlăture zăpada din fața locuințelor
A șasea etapă a dezinsecției pe domeniul public, la start
A șasea etapă a dezinsecției pe domeniul public, la start
A șasea etapă a dezinsecției pe domeniul public, la start
A șasea etapă a dezinsecției pe domeniul public, la start
A șasea etapă a dezinsecției pe domeniul public, la start
A șasea etapă a dezinsecției pe domeniul public, la start
Oltenia24 on Facebook

© Copyright Mădălina Bălan | Textele şi fotografiile nu pot fi reproduse fără acordul titularilor de copyright.